FAQ

Hvem er dere?
Vi er et lite team av bassister, som brenner for alt som har med kontrabass og bassgitarer å gjøre. Bassanova har eksistert siden midten av 90-tallet, og blant musikkforretninger er vi stolte over å være en av få nisjebutikker igjen i Norge. Vi har bred kompetanse på instrumenter, vedlikehold, strenger, pickuper, setup/justering, forsterkere, pedaler og det meste annet du måtte trenge som bassist.

Hvor er butikken lokalisert?
Vår butikk og lager befinner seg i Oslo (Schleppegrells gate 30A, hjørnet). Herfra sender vi alle varer som bestilles i nettbutikken. Vi opererer IKKE med fjernlager eller dropshipping på de aller fleste varer. Derfor vil lagerstatus være samme for nett og butikk.

Hvilke fraktmetoder bruker dere, og hvor lang tid tar det?
Vi bruker Posten/Bring i de aller fleste tilfeller. Vanlige pakker tar 2-5 virkedager med Posten, så fremt det som er bestilt er på lager. Du kan lese mer om fraktvilkår og metoder her: Fraktbetingelser

Hva er leveringstiden, dersom en vare ikke er på lager?
Det kan variere, ut fra hvilke varer og produsenter det er snakk om. Vi ønsker alltid å levere så fort vi kan, men i noen tilfeller kan det dessverre ta lengre tid. Ordrer gjort i nettbutikken fornyes av oss hver 3. uke, dersom de ikke har blitt behandlet enda. Klarna holder maksimalt på en betalingsreservasjon i 6 måneder, så dersom det ikke har blitt behandlet innen da, kanselleres ordren automatisk av dem.

Vi ønsker selvsagt å levere din bestilling, men om du syns det blir for lenge å vente på en ordre, kan den selvsagt endres eller kanselleres. Send oss epost til bassanova@bassanova.no, så ordner finner vi en løsning!

Selger dere B-varer/brukte/eller retur-varer?
I noen få tilfeller ja. Det vil da være opplyst om varens tilstand, hvorfor den selges rimeligere, og hvor mye avslaget er.

Kjøper dere inn brukte instrumenter?
Som regel nei. Unntaket er av og til hvis det er snakk om en heltre kontrabass av høy kvalitet og i god stand. Da kjøper vi som regel ikke inn varen, men vi kan av og til gjøre kommisjonssalg, dersom det lønner seg for både deg og oss.

Kjøper dere tilbake instrumenter eller utstyr som er solgt hos dere?
Nei, av den enkle grunn at det ikke er lønnsomt for oss.

Hva er åpningstidene deres?
Våre åpningstider er 12-16 på tirsdager og torsdager, og 12-15 på lørdager. Det kan også være mulig å avtale tidspunkter utenom dette. Ta kontakt med oss i god tid, i så tilfelle, men vi er ofte i butikken og ordner ting uansett.

Sender dere til Svalbard?
Ja. Frakt beregnes automatisk i kassen med Postens egne tillegg. MVA-blir også trukket fra automatisk når gyldig postnummer fra Svalbard legges inn ved utsjekk.

Sender dere utenlands?
Nei, er det korte og enkle svaret. Det lønner seg sjeldent for oss, og det er for mye papirarbeid tilknyttet moms, fortolling og så videre. 

Gjør dere service/setup?
Ja, vi kan gjøre enklere setup/oppsett, vedlikehold og småreparasjoner på elbass. Er det som skal gjøres mer omfattende, har vi også tilknyttede aktører som kan gjøre dette. Kom gjerne innom med instrumentet for et uforpliktende overslag!

Tilbyr dere utleie?
Ja, vi tilbyr korttidsleie av kontrabass og forsterkere til formål som scene, studio og auditions/prøvespill. Vi har til enhver tid to kontrabasser til dette, en til stryk og en til fingerspill. Vi tilbyr ikke langtidsleie.

Selger dere gavekort?
Ja, både i butikken og på nett. Merk: disse er kun digitale koder, og ikke fysiske kort/kuponger. Varighet er som regel 2 år.

Tilbyr dere rabatter?
Som en liten selvstendig butikk, har vi ikke allverdens av marginer på varene vi selger, men for stamkunder tilbyr vi gjerne litt symbolske rabatter fra tid til annen. Vi gir også pakkepriser på utvalgte kombinasjoner av varer, slik som ved kjøp av kontrabass med tilbehør.

Medlemmer av Norsk Kontrabassklubb får fast rabatt hos oss. Kontakt oss før bestilling, slik at du som medlem av Norsk Kontrabassklubb kan få tilgang til rabattkode.

Hvilke betalingsmetoder tilbyr dere i butikk og på nett?
I nettbutikken bruker vi Klarna. Dette er som regel lettere å bruke som privatperson, så dersom du ønsker en egen faktura fra oss, til din bedrift/kommune, send oss en e-post! Betalingsfrist på faktura er vanligvis 10-14 dager. Gavekort/rabattkoder kan også brukes på nett.

I fysisk butikk tilbyr vi vanlig kortbetaling, kontant, gavekort, Vipps, Google Pay, Apple Pay, Samsung Pay og Klarna.

Kan dere skaffe en spesifikk vare?
Vi kan skaffe et stort utvalg av spesialiserte varer og varemerker. Spør oss gjerne dersom det er noe spesifikt du ser etter! Dersom det ikke er noe vi kan få tak i, har vi som regel alternativer i flere prisklasser.

Jeg får ikke til å legge en vare i handlekurven, gjør jeg noe galt?
Nei, noen varer har lang og usikker leveringstid, og vi tar derfor ikke restordrer på disse, med mindre de er på lager. Dette er fordi du som kunde ikke skal måtte vente for lenge. 
Om du er interessert i en slik vare, er det bare å sende oss en e-post, så blir du satt på venteliste, og får beskjed når den er på lager igjen. Si gjerne fra dersom du skal kjøpe flere av disse varene, og ikke kun en stk., slik at vi får bestilt opp nok.

Husk at vi som regel har ulike alternativer, dersom det er for lenge å vente, eller ikke mulig å skaffe.

Jeg finner ikke en vare som lå på nettbutikken før 
I tilfeller der varer utgår av vårt sortiment, ikke lar seg skaffe på ubestemt tid osv. eller at produsenten rett og slett ikke lager varen lenger/har lagt inn årene, deaktiverer vi disse. Vi prøver alltid å vise deg varer vi har eller kan skaffe, og vil derfor alltid tilstrebe å gi våre kunder realistiske forventninger angående sortimentet.